Osiem Kroków Dla Zdrowia Zębów

 


To coś więcej niż tylko szczotkowanie

OK, więc wiesz już wszystko o szczotkowaniu i nitkowaniuzębów. Ale są inne kroki, które należy podjąć jeśli chcesz aby twoje zęby były zdrowe przez całe swoje życie. Niektórzy uważają, że zęby traci się wraz z wiekiem, ale to wcale nie musi być prawdą. Dr. Martin, D.D.S., M.P.H., przywodzi na myśl kroki, które ochronią twoje zęby i zdrowie jamy ustnej. Dr. Martin jest Profesorem Kliniki Dentystycznej Uniwersytetu Colorado Dental Medicine (Stomatologii).

Krok 1: Zrozumienie własnych potrzeb w zakresie zdrowia jamy ustnej

„Zdrowie twojej jamy ustnej zależy od wielu czynników” Dr. Martin uznał, że „Zdrowie zależy od tego co jesz, typu i ilość śliny w jamie ustnej, zwyczajów, ogólnego zdrowia oraz higieny jamy ustnej”.

Zmiany w ogólnym stanie zdrowia często powodują zmiany w zakresie zdrowia jamy ustnej. „Na przykład, wiele leków w tym więcej niż 300 popularnych ogólno dostępnych leków może redukować ilość śliny w jamie ustnej, powodując suchość ust”.

„U kobiety w ciąży zachodzi wiele zmian w jamie ustnej. Często obejmują one zapalenie dziąseł, co jest nazywane ciążowym zapaleniem dziąseł. Pacjenci z astmą często oddychają przez usta, szczególnie kiedy śpią, może to powodować suchość ust i zwiększone powstawanie osadu oraz zapalenie dziąseł”.

Krok 2: Codzienna higiena jamy ustnej

Należy porozmawiać z dentystą lub higienistą stomatologii o higienicznych praktykach zdrowotnych. Na podstawie tej dyskusji, postaraj się faktycznie ustalić swój własny porządek dbania o higienę jamy ustnej biorąc pod uwagę swoją sytuację. Na przykład, jeśli zażywasz jakieś leki, które powodują suchość twoich ust, to ważne jest używać codziennie fluorków. Fluorki mogą być przepisane na wykorzystanie domowe. Występują w kilku formach – do płukania, pasty do zębów i żele. Żele są nakładane pędzelkiem albo aplikatorem. Kobiety w ciąży, osoby z problemami zdrowotnymi takimi jak cukrzyca oraz osoby z aparatami nazębnymi potrzebują specjalnej codziennej ochrony zdrowia jamy ustnej.

Krok 3: Wykorzystywanie produktów fluoryzowanych

Każdy może korzystać z fluorku, nie tylko dzieci. Fluorek wzmacnia zęby u dzieci. Pomaga również zapobiegać próchnicy u dorosłych i dzieci. Pasty do zębów i płyny do płukania ust są dobrymi źródłami fluorku. Twój dentysta może zalecić ci silniejsze stężenie fluoru w żelu, paście do zębów lub płynie do płukania w razie potrzeby.

Krok 4: Używanie szczoteczki i nici dentystycznych do usuwania osadu

Każdy powinien czyścić zęby przynajmniej dwa razy dziennie. Dla lepszego efektu najlepiej czyścić trzy razy na dobę albo po każdym posiłku. W dodatku, powinieneś czyścić nicią dentystyczną co najmniej raz na dobę. Działania te usuwają osad, który jest złożoną masą bakterii tworzącą się ciągle na zębach. Jeśli osad nie będzie codziennie usuwany-czyszczony, to może zamieniać cukry z większości jedzenia i napoi w kwasy, które doprowadzają do próchnicy. Bakterie powodują zapalenie dziąseł i inne choroby przyzębia. Ważne jest, aby czyścić zęby poprawnie i dokładnie. Musisz zawsze usunąć osad z płytki zęba oraz gdzie ząb dotyka dziąseł. Jeśli osad nie zostanie usunięty może prowadzić do problemów dziąseł i ubytków.

Krok 5: Ograniczenie jedzenia przekąsek, szczególnie tych bogatych w cukier prosty, oraz odżywianie się dietą zrównoważoną

Za każdym razem, gdy jesz kawałki jedzenia one oblepiają się wokół twoich zębów. To jedzenie jest pożywką dla bakterii w płytce nazębnej, a bakterie produkują kwasy. Gdy jesz jedzenie zawierające cukry albo skrobie (złożone cukry) naraża twoje zęby na działanie tych kwasów przez 20 minut lub więcej. Zjawisko to występuje częściej, jeśli objadasz się przekąskami lub jesz często. Te powtarzające się kwaśne ataki mogą uszkadzać nawierzchnię szkliwa twoich zębów, prowadząc do ubytków. Jeśli jednak lubisz podjadać, często myj zęby albo żuj gumę bez cukru najlepiej zawsze po posiłkach.

Zrównoważony sposób odżywiania się jest również ważny. Dostateczna ilość minerałów i witamin, wpływać również na zdrowie jamy ustnej, jak również ogólne zdrowie.

Krok 6: Jeśli palisz tytoń w jakiejkolwiek formie, rzuć!!

Palenie albo żucie tytoniu – betelu zwiększa ryzyko nowotworów jamy ustnej, zapalenia dziąseł, zapalenia ozębnej i próchnicy. Tytoń przyczynia się do nieświeżego oddechu i plamek na zębach.

Krok 7: Badanie jamy ustnej regularnie

Jeśli odwiedzasz dentystę regularnie, masz możliwość kontroli zmian zachodzących w twojej jamie ustnej. dentysta i higienista stomatologii widząc cię mogą sprawdzić stan zdrowia jamy ustnej w poszukiwaniu zmian, które mogą mieć znaczenie. Zmiany na które powinno zwracać się uwagę obejmują:

  • Spuchnięte dziąsła
  • Odłupane zęby
  • Odbarwione zęby
  • Rany lub uszkodzenia na dziąsłach, policzkach albo języku

Regularne wizyty są szczególnie ważne dla palaczy, którzy mają zwiększone ryzyko nabawienia się nowotworu jamy ustnej. Jeśli palisz tytoń albo zażywasz betel lekarz stomatolog albo higienista stomatologii może wskazać ci gdzie najprawdopodobniej mogą pojawić się bolesne miejsca, plamki-odbarwienia albo guzki.

Krok 8: Odwiedzanie dentysty regularnie

Porozmawiaj z dentystą jak często powinieneś go odwiedzać. Jeśli masz próchnicę, ubytki lub nosisz aparat powinieneś odwiedzać dentystę częściej. Niektórzy ludzie, tacy jak diabetycy albo palacze mają częściej zapalenia dziąseł niż większość osób. Oni również powinni częściej odwiedzać dentystę. Osoby z osłabionym układem immunologicznym są również bardziej narażeni na problemy stomatologiczne. Przykłady obejmują ludzi, którzy są zakażeni HIV albo są leczone na raka. Częstsze wizyty tych grup ma duże znaczenie dla utrzymania dobrego zdrowia jamy ustnej.

Tags: , , , , , ,